Is white skin really pink?

Flesh color as a pink color in art and culture in Occident



Octobre 2020

Actes de colloque

Citation

Kévin Bideaux, 2020. « Is white skin really pink? Flesh color as a pink color in art and culture in Occident », in Colour and Colorimetry. Multidisciplinary Contributions, XVI B. Actes de colloque (Bergame, du 3 au 4 septembre 2020). Veronica Marchiafava et Marcello Picollo (dir.). Milan, Gruppo del Colore, pp. 293-302. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02985314. 


Résumé

Je déterminerai les nuances associées à cette idée d'une couleur de chair unique, je retracerai son histoire et soulignerai son inscription dans le champ du rose. Je réalise cette analyse de manière transhistorique et transmédiatique, en me basant sur des textes médiévaux, des œuvres littéraires et des écrits d'artistes, comparés à des œuvres d'art picturales et sculpturales, figuratives et abstractives, mais aussi à d'autres productions culturelles comme la mode, la bande dessinée ou l'animation. Il s'agit aussi de voir de quelles manières cette association entre couleur rose et teint s'articule aussi avec le système de la race, puisqu'elle désigne uniquement la peau des Blanc·he· même symboliquement —, comprise comme la couleur de la peau en général.

 

Abstract

I will determine the shades associated with this idea of an unique flesh color, retrace its history and emphasize its inclusion in the field of pink. I carry out this analysis in a transhistorical and transmediatic way, based on medieval texts, literary works and artists' writings, compared with pictorial and sculptural, figurative and abstractive artworks, but also with other cultural productions like fashion, comics or animation. It is also a question of seeing in which ways this association between pink color and complexion is also articulated with the system of race, since it indicates only the skin of the Whites — even symbolically —, understood as the color of the skin in general.